• Blended learning

uitleg

• Wat is blended learning nou eigenlijk? Daar kan geen eenduidig antwoord op gegeven worden: het is een breed begrip dat voor vele interpretaties vatbaar is. Wij gebruiken deze definitie:

Blended learning is een passende mix van leeractiviteiten, met behulp van instructie, begeleide ondersteuning en zelfstandig leren; ondersteund door digitale technologieën en ontworpen vanuit sterke didactische principes, om studentbetrokkenheid, flexibel en gepersonaliseerd leren te vergroten, en studiesucces en kennis- en vaardigheidsniveau te verhogen.

• E-Merge
  • Gebruikt met toestemming van de uitgever, © 2012 door tpack.org
  • Blended learning is dus absoluut niet nieuw in het (hoger) onderwijs. We gebruiken immers al jaren technologie in ons onderwijs. Waar het bij blended learning om gaat, is dat we de beschikbare technologie op een effectieve manier kunnen inzetten om ons onderwijs te versterken. Dit wordt gevisualiseerd in het TPACK model (Technological Pedagogical Content Knowledge): kennis van Technologie, Pedagogiek en Content is wenselijk om tot de ideale blend te komen.

Die ideale blend is telkens weer anders, afhankelijk van de beschikbare technologie, maar vooral ook van de gewenste werkvormen (de pedagogiek) en de inhoud van je vak (de content). Een aantal modellen kan je verder helpen om hierin een keuze te maken. Binnen de HvA werken we bijvoorbeeld met de geflipte klas en het rotatiemodel (voor groepen dan wel individuele studenten).

In deze podcast vertelt Thomas Arnett (Blended Learning Universe) over zijn visie op blended learning en de diverse modellen daarin. Hij benadrukt dat juist de interactie tussen student en docent verbetert door het onderwijs te blenden, en dat technologie daarbij een hulpmiddel en geen doel op zich is.

Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je jouw didactiek aanpast aan je technologie en niet andersom.

toepassing

Vanuit het E-merge blended learning project zijn tien tips ontstaan die je kunnen helpen als je een module blended wilt ontwerpen. Klik op een tip voor verdere informatie (de 9e tip heeft geen aanvullende informatie).

Je kunt aan de slag gaan, bijvoorbeeld aan de hand van deze “mindmap”, van het Onderwijslab van de Faculteit Techniek . Met de TPACK hulpvragen kun je niet alleen reflecteren op je huidige onderwijspraktijk, maar ook nadenken over de mogelijkheden van een geflipte classroom. De zogenaamde menukaart van SURF kan je ook op weg helpen.

Meer weten?

Meer lezen:

• Beeld- en geluiddatabank Academia heeft een dossier over blended learning. Log in met je HvA-ID en zoek bij de dossiers op dit thema.
  • Edutopia biedt blogs over de breedte van blended learning: “Find tips and resources for structuring learning across a range of blended-learning models.”
  • Blended Learning Universe biedt diverse bronnen, waaronder een handige roadmap: “The first complete universe of all things blended learning from resources to programs.”
  • Nynke Bos, alias dr. Blend, onderzocht “welke factoren effectief gebruik van onderwijstechnologieën vergemakkelijken of belemmeren in een blended learning omgeving.” Een link naar de PDF van haar onderzoek is op verzoek verkrijgbaar.

Kijken:

Net als voor studenten heeft blended learning voor elke docent weer andere gevolgen. Maar hoe je het ook wendt of keert: de rol van de docent verandert. Wil je daar meer over weten, bekijk dan “De onderwijzer aan de macht“, een Tegenlicht documentaire van 1 februari 2015.

Originele bron:
Creative Commons License