• Web/flitscolleges (wat & hoe)

uitleg

Webcollege is een verzamelnaam voor (video/audio/scherm)opnames waarin lesstof of educatieve inhoud wordt gepresenteerd door een of meerdere (gast)docenten/sprekers/experts of trainer/trainingsacteurs.

Als we het hebben over webcolleges, dan gaat het meestal over een van de volgende vormen:

  • registraties (dit zijn opnames van reguliere, plenaire colleges);
  • flitscollege/kennisclips/podcasts (korte studio-opnames);
  • maatproducties (dit zijn vaak opnames op locatie, interviews, simulaties etc).

Webcolleges worden in de regel gemaakt door het webcollegeteam en na opname gepubliceerd op het webcollegeplatform Mediasite en beschikbaar gesteld aan de opleiding via een link die geplaatst kan worden in de betreffende course op Brighspace. De opnames kunnen via Desktop, laptop, tablet óf mobiel worden bekeken.

Binnen FMR is de afspraak dat gewone colleges en collegeseries niet standaard opgenomen worden. In overleg kunnen gastcolleges eventueel wel opgenomen worden.

VORMEN

Flitscolleges kunnen allerlei vormen hebben, bijvoorbeeld:

  • Talking head & powerpoint (docent is in beeld en vertelt aan de hand van een powerpoint) *
  • Tweegesprek (vraag/antwoord)
  • Podcast interview
  • Duopresentatie
  • Screencast (bijvoorbeeld bij de uitleg van applicaties) (docent vertelt aan de hand van cursor op scherm)
  • Uitleg aan de hand van objecten (aanschouwelijk onderwijs)
  • Simulatie (bijvoorbeeld een nagespeelde vergadering)
  • Een interview met iemand uit het werkveld met een afsluitende opdracht
  • Animatie
  • Een quiz met docent als quizmaster
  • Audiopresentatie met powerpoint **

Deze opnames kunnen in de studio of op locatie worden gemaakt.

Welke vorm het beste past hangt af van het onderwerp, het doel en de doelgroep. Vraag gerust advies hierover bij de FMR contactpersoon (zie hieronder).

* De meest gebruikte vorm is: Powerpoint & Talking head (video). Dit format is gebleken effectief voor veel onderwerpen/toepassingen/doelgroepen en vergt de minste tijd qua voorbereiding voor de docent. Daarnaast is deze vorm snel en goedkoop te produceren. Andere vormen zijn doorgaans veel bewerkelijker qua ontwerp en productie.

**Audio & Powerpoint wordt alleen aangeraden als er een professionele voice-over stem beschikbaar is (wanneer de spreker niet in beeld is, verwacht de luisteraar een perfecte dictie en ‘documentaire’ voordracht)

 

procedure

• Opname moet ruim van te voren worden aangevraagd bij de contactpersoon FMR.
• In de studio begeleidt/verzorgt een medewerker van het webcollegeteam de opname. Bij eerste/ bijzondere opnames krijgt aanvrager nadere informatie via de contactpersoon FMR.
• Na opname is de link naar de opname binnen 2 werkdagen beschikbaar
• Aanvrager plaatst het linkje zelf op het studiedeel van mijnHvA
• Embedden op studiedeel kan op aanvraag (niet geschikt voor alle opnames).
• In principe staan alle opnames achter hva-login, behalve als aangegeven wordt dat de opname open moet staan voor iedereen.
• Kijkcijfers zijn beschikbaar op aanvraag.

 

beschikbaar maken opnames

De beste manier om webcolleges aan de studenten aan te bieden is via een directe link in de Brightspace course. Op deze manier blijven opnames die bij een vak horen en soms ook deel uitmaken van de toets, bij elkaar.

 

 

aanvragen

Een web/flitscollege aanvragen gaat via de contactpersoon van de faculteit. Voor FMR zijn dit Wilma Kannegieter (w.kannegieter@hva.nl) en Birgitta Seegers (b.a.m.seegers@hva.nl.

Stuur een email met de volgende informatie:

• (Werk)titel/onderwerp
• Ten behoeve van [vak/jaar/opleiding]
• Meerwaarde/doel opname [didactisch/organisatorisch]
• Studio [per 2021-2022 in het Theo Thijssenhuis] of op locatie [welke?]
• Vorm van de opname: bijvoorbeeld: uitleg aan de hand van powerpoint/ een interview, een duo-presentatie, een screencast, wordt er videomateriaal in de opname gebruikt etc?
• Hoe lang moet de opname gaan worden (bij benadering)
• Voorkeursdata en tijden [geef er meer dan 1 op]
• Namen van presentator(en)

 

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab faculteit Maatschappij en Recht 2024