• Visualiseren met infographics

uitleg

  • Met een infographic kunnen studenten hun opgedane kennis op een visuele manier overbrengen. Bovendien kun je (ook als docent) een complex concept op een andere manier uitleggen. Een infographic is in feite niet meer dan een illustratie (een graphic) waarin je informatie (de information) overbrengt. Doordat je tekst en beeld combineert, is in één oogopslag alle informatie te overzien.

    Voorstanders van infographics noemen als kenmerken en voordelen ten opzichte van gewone tekst:

    • Je kunt je ideeën illustreren in plaats van alleen beschrijven.
    • Je kunt de stof ervaren in plaats van interpreteren.
    • Je bereikt de visueel lerenden, in plaats van ze af te schrikken met (grote lappen) tekst.
    • Je bereikt een zekere eenduidigheid, terwijl teksten nog wel eens voor meerdere interpretaties vatbaar zijn.
    • Je hebt een aantrekkelijker eindproduct.

    Wat vind jij? Leest deze tekst makkelijker of had je eigenlijk alle informatie allang uit de infographic gehaald?

     

  • Infographic on the use of infographics
  • Rani Molla (2012), Should You Make That Infographic?
  • Infographics doen een groter beroep op de creativiteit van studenten dan een reguliere geschreven tekst. De studenten die de infographic maken, moeten immers bedenken hoe zij de essentiële elementen willen verbeelden, ondersteund door tekst. Zij hebben maar een beperkte ruimte voor de hoofdzaken, terwijl de boodschap wel moet overkomen.

    Toch is niet alle informatie geschikt om in een infographic te zetten. Als je eigenlijk niets te visualiseren hebt, dan kun je dat maar beter ook niet doen. Een verzameling data kun je goed omzetten naar een beeld, maar met een verhaal is dat een stuk lastiger.

    Een ander aandachtspunt zijn de visualisaties zelf. Deze moeten natuurlijk niet te veel afleiden van de boodschap. Het blijft immers informatieoverdracht.

toepassing

Een infographic kun je op papier maken, door te tekenen en te schilderen, en/of door te knippen en te plakken. Maar je kunt ze ook digitaal maken, met een beeldbewerkingsprogramma of in een speciale tool.

  • Een voordeel van een papieren infographic is dat studenten heel bewust gaan nadenken over hun boodschap. Ze kunnen wel bestaande afbeeldingen gebruiken, maar ze zullen toch meer zelf moeten tekenen. Dat leidt tot een creatievere benadering van het project. Een nadeel is dat dit creatieve proces meer tijd kost. Bovendien kan het studenten met weinig tekentalent demotiveren.

    Kiezen je studenten voor een digitale infographic, dan zijn ze meestal minder tijd kwijt. Afbeeldingen van internet zijn bijzonder bruikbaar (al dan niet met bronvermelding), bijvoorbeeld als je de infographic in Word of PowerPoint wilt laten maken. Ook kunnen je studenten beeldbewerkingsprogramma’s gebruiken, zoals Adobe Illustrator en InDesign, terwijl ze in Prezi een interactieve infographic kunnen maken.

    Dan zijn er nog tools die specifiek gericht zijn op de creatie van infographics, zoals:

    • Piktochart: onder andere met templates en een beeldenbank
    • Vizualize.me: vooral gericht op cv’s maar zeker ook voor onderwijs te gebruiken
    • infogr.am: geschikt voor interactieve datavisualisatie
    • Canva: inclusief “teaching materials”

    Bij deze tools moet je wel een account aanmaken. Ze werken veelal met een freemium model: je kunt een hoop gratis doen, maar voor de extra opties betaal je wel.

    Je kunt ook analoog en digitaal combineren: eerst bedenk je het concept, dat je vervolgens met pen/potlood op A3-papier schetst. Die schets scan je in, zodat je deze in een beeldbewerkingprogramma zoals Adobe Illustrator verder kunt verfijnen en opmaken.

  • Comical Concept

Meer lezen?

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab faculteit Maatschappij en Recht 2020