• Maak van je Brightspace-Course geen puzzel

Door: Veerle van Pinxteren en Steven Trooster
Dit artikel is afkomstig van de Radboud Universiteit en met toestemming hier geplaatst. Klik hier voor de originele bron.

 

 

Zomaar een fictief gesprek tussen twee studenten die elkaar appen over collegestof. Beide studenten zitten thuis te studeren, alleen op hun kamer. Met als voornaamste houvast bij het leren: de Brightspace-omgeving van de cursus en een paar medestudenten. Laten we eens even meelezen en -luisteren met het gesprek tussen onze studenten.

“Hoi Hoi! Even snel een vraagje, weet jij waar die weblecture staat die we voor vandaag moesten bekijken?”

“Hee! Ja goeie, het kostte mij ook wel even voordat ik die gevonden had, maar hij staat in Brightspace onder Content, en dan moet je klikken op 30-november-2019 en dan op Opname. Dat is hem. Zie je hem staan?”

“Ehm nee, kan ik je even bellen anders?”.

….

“Ik vind het toch vaak zó onduidelijk waar ik wat moet vinden. Ik ben vaak minuten aan het klikken voor ik iets gevonden heb.”

“Dat moet ook echt anders kunnen. Ik heb ook cursussen waar het veel duidelijker is. De docent heeft daar in het menu links een mooie heldere indeling gemaakt in modules. Elke module bevat een overzicht van de taken van die week, materiaal dat ik moet bestuderen, opnames van het bijbehorende college, de opdrachten die daarbij horen. Dat geeft mij echt de focus en ik kan alles duidelijk terugvinden.”

“Ja, dat helpt zeker. Er zijn zelfs cursussen waar docenten de onderwerpen in de lijstweergave mooi hebben opgemaakt met een duidelijke en herkenbare afbeelding en een goede beschrijving van de items. Ook de teksten van de items zien er gelikt uit. Dat leest echt zó veel prettiger dan een tekst die geknipt en geplakt lijkt.”

“Aansprekend beeld en een goede opmaak, maakt het zo veel prettiger om te lezen. Bij de website van onze studievereniging gebruiken we bijvoorbeeld mooie foto’s van Unsplash of Pixabay. Je ziet dat een goed opgemaakt artikel meer lezers trekt.”

“Wat ik ook zo vervelend vind is dat er in de cursus dan een mededeling wordt geplaatst op de homepage, bijvoorbeeld over een opdracht die je moet maken. Maar dan moet je alsnog weer gaan zoeken waar die opdracht staat. Het zou fijn zijn als je meteen vanuit dat bericht door kunt klikken naar die opdracht.”

“Precies. En wat ook handig zou zijn, is als je een opdracht hebt en de deadline in de kalender kunt zien. Dan heb je via de kalender een goed overzicht van wat je wanneer moet doen.”

“Dat helpt mij echt met plannen. Ik maak voor mezelf vaak een afvinklijstje. In sommige cursussen zie ik dat er ook een digitale checklist is gemaakt door de docent. Dat helpt mij ook enorm. Niet alles wat we moeten doen heeft namelijk een vaste datum en staat in de kalender.”

“Over die mededelingen gesproken: ik had laatste een cursus waar ik bij binnenkomst persoonlijk werd aangesproken. Ook kreeg ik een filmpje waarin de docent ons welkom heette en kort uitlegde wat we in de cursus konden verwachten. Het is maar iets kleins, maar het voelde wel alsof ik meer contact had. Alsof de cursus voor mij gemaakt was.”

“Ik denk echt dat er veel meer te halen valt uit Brightspace om ons als studenten op weg te helpen.”

“Wie weet luisteren docenten nu met ons mee. Daar kunnen ze er nog wat van opsteken. 😉 “

Hulpbronnen

Kristin Webb (docent Cluster Talen en DLO innovatiepartner) heeft haar Course Sociolinguistics overzichtelijk en activerend ingericht, met veel werkvormen waarbij studenten (al bij hun zelfstandige voorbereiding) aan het denken gezet worden.

Ze neemt ons in dit interview met Jan-Willem Doornenbal mee in haar overwegingen en ontwerpprincipes. Bekijk dit ‘schoolvoorbeeld’ van een goed Course design.

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab faculteit Maatschappij en Recht 2024