• Good practice: Structuur in de Brightspace course

In deze kennisclip vertelt Liesbeth Bouwman, key-user bij de opleiding Bestuurskunde, over de totstandkoming van de opleidingsbrede structuren in Brightspace en hoe deze gedurende het eerste blok zijn aangepast aan de hand van gebruikerservaringen. Zij bespreekt de structuur van (1) de theoretische leerlijn en (2) de vaardighedenlijn. Ook geeft Liesbeth een voorbeeld van hoe de Brightspace-functionaliteit release conditions wordt gebruikt bij Bestuurskunde.

Iedere opleiding binnen de Faculteit Maatschappij en Recht (FMR) heeft Brightspace key-users. De invulling van de taken van de key-users verschilt echter per opleiding. Liesbeth over haar rol als key-user:

“Als key-user help ik docenten als ze vragen hebben over het gebruik van onderdelen in Brightspace. Ik help en adviseer de vakcoördinatoren bij het inrichten van de courses. Als er onderwerpen zijn waar veel vragen over zijn binnen het team organiseer ik een training.”

  • Structureren? Doen!

    Een opleidingsbrede structuur is iets dat zeer gewaardeerd wordt door studenten. Zo gaf Liesbeth in de kennisclip aan dat OC-leden deze wens hebben uitgesproken na hun ervaringen met de deelimplementatie. Ook docenten zijn enthousiast over het gebruik van een opleidingsbrede structuur. Zie onderstaande quote van een Bestuurskunde-docent over het gebruik van Brightspace:

    Het komt nooit gelegen om over te stappen op een nieuw systeem. Maar als je even de tijd neemt, de intentie hebt om er het beste uit te halen en goed ondersteund wordt, blijkt het een systeem met veel nuttige mogelijkheden te zijn waarmee je de student beter kunt bedienen en jezelf uiteindelijk werk bespaart. Het beter bedienen van studenten zit hem o.a. in de duidelijke structuur die je kunt creëren, aansluitend op jouw onderwijsprogramma en in extra tools die het systeem biedt zoals peer feedback. Je bespaart jezelf werk door de geavanceerde inlever- en nakijkmogelijkheden die het systeem biedt.”

Zelf release conditions instellen

In de kennisclip wordt een voorbeeld gegeven van het gebruik van release conditions. Hiermee kun je het mogelijk maken dat studenten bepaalde topics (zoals documenten, assignments, video’s) alleen kunnen zien als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen. In het geval van Bestuurskunde zien studenten alleen de map BV104, als zij ook daadwerkelijk in de sectie BV104 zitten (zie 6:14). Er wordt dus gebruik gemaakt van de release condition ‘section enrolment’.

Naast de release condition ‘section enrolment’ zijn er veel meer release conditions die je eindeloos kan inzetten om bijvoorbeeld een persoonlijk leerpad te creëeren voor je studenten. Een voorbeeld hiervan is dat je met release conditions ervoor kan zorgen dat studenten de proeftoets pas kunnen maken, als zij alle relevante kennisclips hebben bekeken. Wil je hier meer over weten of wil je delen hoe jij release conditions in jouw vak gebruikt? Neem dan vooral contact met ons op!


Dit artikel is onderdeel van een reeks waarin docenten en medewerkers van de FMR vertellen hoe zij (een functionaliteit van) Brightspace gebruiken binnen hun opleiding en/of vak. Maak je zelf gebruik van functionaliteiten binnen Brightspace die je graag wil delen in een artikel op O-lab? Of heb je een verzoek met betrekking tot een onderwerp? Stuur ons een mailtje via brightspace-fmr@hva.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

<

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab faculteit Maatschappij en Recht 2020