• Bloggen in het onderwijs

uitleg

Je kunt een weblog, of kortweg ‘blog’, zien als een soort digitaal dagboek in de vorm van een website, waarin je als gebruiker rapporteert over wat je hebt gedaan, gehoord, gezien, geleerd, ervaren etc. Het kan dus als een persoonlijk dagboek fungeren, maar kan ook een manier zijn om kennis met anderen te delen.

  • Gebruikers kunnen op een blog op een snelle manier berichten plaatsen, zogenaamde posts, en deze archiveren. De content van de berichten kan verschillend zijn: tekst, afbeeldingen, video en audio.

    De berichten die je op een blog plaatst, verschijnen in (omgekeerd) chronologische volgorde. Blogs bieden bezoekers de mogelijkheid om commentaar te leveren en te discussiëren en moedigen bezoekers aan om in gesprek te gaan met elkaar.

    De website 21edingen.nl omschrijft de volgende kenmerken voor een blog:

    • Berichten worden met een zekere regelmaat geplaatst. Het nieuwste bericht staat bovenaan op de weblog; oude berichten verdwijnen na verloop van tijd uit beeld.
    • Er wordt automatisch een archief opgebouwd van oude berichten.
    • Met zoekfunctie kan de weblog worden doorzocht.
    • Aan elk bericht kunnen ‘labels’ of ‘tags’ worden toegekend: trefwoorden die aangeven waar het bericht over gaat.
    • Aan de zijkant(en) komen vaak gadgets (soms ook widgets genoemd) voor, waarin informatie van elders in een blokje wordt getoond.
    • De meeste bloggers verwijzen naar collega-bloggers. Dit wordt wel een ‘blogroll’ genoemd.
    • De allerbelangrijkste functie van een weblog is de mogelijkheid om te reageren op een bericht. Zodoende kan er een discussie ontstaan tussen de lezers van de weblog en komt het blog tot leven.

toepassing

Blogs kunnen op verschillende manieren worden ingezet. De websites Digitale didactiekWeb 2.0 Eduapp en 21eDingen geven een aantal voorbeelden van de inzet van blogs binnen het onderwijs:

  • Groepsprojecten: als student rapporteer je over je voortgang op het blog, waarop anderen vervolgens reageren.
  • Stage: als student schrijf je over je verwachtingen over een stage op een blog en rapporteer je over de voortgang van de stage. Je kunt blogs dus ook voor langetermijnprojecten inzetten.
  • Reflectie: als student rapporteer je bijvoorbeeld over je verwachtingen over je studie en reflecteer je daar vervolgens op.
  • Afstandsonderwijs (bijvoorbeeld deeltijd): als docent blijf je op de hoogte van de voortgang van je studenten, als deze met een blog hun voortgang beschrijven. Je gebruikt het blog vervolgens om feedback te geven aan de student.

Het gebruik van blogs kan leiden tot een zogenaamde ‘community’ en kan daarmee een belangrijke rol vervullen in het onderwijs. Een ‘community’ kan op z’n simpelst omschreven worden als een groep mensen met een gezamenlijk doel, belang of interesse.

Er zijn diverse voor- en nadelen aan blogs in het onderwijs, zoals:

VoordelenNadelen
Studenten werken aan hun schrijfvaardigheden.Het onderhouden van de blog vergt (veel) tijd.
Studenten leren om op een doordachte manier te reageren op elkaar.Blogs zijn niet geschikt voor onderwerpen die direct een oplossing behoeven.
Studenten leren hun mening te uiten en te onderbouwen.Regelmatig schrijven en updaten van een blog kan slordigheid aanmoedigen.
Door de interactiviteit zijn studenten meer betrokken en meer gemotiveerd.
Een blog is eenvoudig te maken.

In het artikel Why Teachers and Students Should Blog (Hanna Shekhter, Edudemic, 30 mei 2015) worden nog enkele voordelen en tips genoemd van blogs in het onderwijs. Bloggen op video wordt vloggen genoemd en wordt steeds meer ingezet in het onderwijs.

 

inspiratie

Er zijn diverse tools beschikbaar om een blog te beginnen:

  • MijnHvA: heeft standaard een blogging tool. Deze is zeer eenvoudig aan te maken en te gebruiken.
  • Google Blogger: is de bekendste gratis toepassing voor het aanmaken van een blog. Nadat je een gratis Google-account hebt aangemaakt, kun je direct aan de slag met bloggen.
  • WordPress: is een gratis open source toepassing, waarmee je online, of vanaf je eigen server een blog kunt inrichten.
  • Edublogs: is een WordPress blogomgeving die zich specifiek richt op het onderwijs, vanuit het idee dat bloggen de leerervaring van studenten verandert.
  • Glogster EDU: gaat verder dan de gemiddelde blog en laat studenten op een creatieve manier hun kennis en vaardigheden tonen in online multimedia posters.

Uitgebreidere informatie over blogs vind je verder in het artikel ‘Social software in het onderwijs’ van Pierre Gorissen (bekend van de ICT en Onderwijs BLOG). In het artikel Sociale tools – Blog’s: Faculteit der Geneeskunde, AMC-UvA van Starfish vind je meer informatie en bronnen.

Bron

Vorenstaande informatie is deels afkomstig van Starfish, is verder aangepast en herschreven. Met dank aan de oorspronkelijke auteurs. (Creative Commons 3.0 BY SA)

Creative Commons License

Gerelateerde documenten:

© Onderwijslab faculteit Maatschappij en Recht 2020